Det globale aktiemarked (MSCI ACWI) fortsatte de positive takter fra 2023 og leverede et afkast på 10,7% i årets første kvartal. Kigger man fem kvartaler tilbage (ultimo 2022) var konsensus blandt de fleste markedsaktører, at vi stod foran en recession med tilhørende faldende aktiekurser. Det blev af de finansielle medier døbt til den mest forudsete recession, men her fem kvartaler efter er den fortsat ikke indtruffet endnu. Var man blevet grebet af stemningen og solgt sine aktier, var man gået glip af et afkast på det globale aktiemarked på hele 31,1% i de sidste fem kvartaler.
Senest opdateret fredag den 5. april 2024
Henrik Knudsen
Chief Portfolio Manager, Aktier
hk@securespectrum.dk
Mikkel Petersen
Portfolio Manager, Aktier
mp@securespectrum.dk
Jakob Hommel
Head of Selection, Partner, Aktier
jh@securespectrum.dk
Det er endnu et eksempel på, at man skal være påpasselig med at forudse udsving i makroøkonomien og endnu mere påpasselig med at forsøge at forudse udsving på de finansielle markeder.
Ét af de dominerende temaer på aktiemarkedet sidste år var kunstig intelligens, herunder de såkaldte ”The Magnificent Seven” (betegnelsen for syv amerikanske teknologigiganter), der stod for en signifikant andel af hele aktiemarkedets afkast bl.a. som følge af optimismen vedrørende deres evne til at tjene penge på kunstig intelligens. Billedet har indtil videre i 2024 været noget mere nuanceret, hvor nogle af disse ”Magnificent Seven”-selskaber som Nvidia, Meta Platforms og Microsoft har leveret stærke afkast, mens f.eks. Tesla og Apple har klaret sig markant dårligere end aktiemarkedet. Det har dog stadig været profitabelt at investere i kunstig intelligens i 2024. Særligt virksomheder i mikrochipværdikæden, der leverer regnekraften, som muliggør kunstig intelligens, har leveret attraktive afkast i årets start. Temaet kunstig intelligens har dog ikke været lige så dominerende, som det var i 2023, og generelt er det positive afkast på aktiemarkedet mere bredt funderet i årets første kvartal.
I kølvandet på de seneste års ”inflationsbølge” har mange virksomheder været nødsaget til at hæve priserne for enten at kunne betale regningerne eller fastholde deres indtjeningsniveauer. Hvis vi i de kommende kvartaler forsætter med at have et mere ”normaliseret” makroøkonomisk miljø, bliver det en test af virksomhedernes konkurrenceposition, hvorvidt priserne forbliver høje og/eller volumenerne kan fastholdes.
For konkurrenceudsatte virksomheder må man forvente, at priserne potentielt kan falde tilbage eller at virksomheder med mere aggressive prisstigninger kan tabe volumener. Det samme gælder dog ikke selskaber, der dominerer deres markeder og sælger et unikt produkt, hvor kunden er nødsaget til at erhverve produkterne fra den eneste leverandør, som kan levere.