Indtil videre har 2022 været endnu et begivenhedsrigt og tumultarisk år. Efter mange års fravær er inflationen vendt tilbage. Renterne er steget voldsomt. Aktiemarkederne har været på en kraftig deroute, og tæt på dagligt bliver ”den forestående recession” drøftet i medierne.
Onsdag den 30. November 2022
Kursudviklingen i Secure Market Power er også blevet ramt af denne uro og det virker efterhånden sikkert at antage, at 2022 bliver vores første år med negativ kursudvikling siden starten af 2019 (i skrivende stund er Secure Market Power faldet med 13% år til dato).
Som aktieinvestor er det vigtigt at huske på, at værdien af et
selskab er summen af selskabets fremtidige pengestrømme tilbagediskonteret til
i dag. Så når vi i 2022 næsten dagligt kan læse nyheder om krig, globale
spændinger, kryptokonkurser mv., så er det ofte mere støj end reel betydning
for et selskabs pengestrømme over de kommende mange år.
I Secure Market Power har vi meget stor fokus på at forstå
risikoen eller udfaldsrummet for de fremtidige pengestrømme, som vores
selskaber kan skabe over de næste mange år. Vores analyse tegner et meget klart
billede; jo mere konkurrence, der er på et marked, jo større er
risikoen/udfaldsrummet for udviklingen i de fremtidige pengestrømme. Helt
enkelt er det derfor, at vi udelukkende fokuserer på at identificere selskaber,
hvor sandsynligheden for konkurrence nu og i fremtiden er stærkt begrænset.
Hvis disse unikke selskaber samtidig opererer på et voksende marked, er der
stor sandsynlighed for, at de kan skabe store værdier til os som medejere over
de næste mange år. En såkaldt ”compounder”.
Vi kan se på Novo Nordisk – blandt vores største positioner - som
et eksempel. Her er der meget, der tyder på, at markedet for GLP-1-produkter
til behandling af diabetes og fedme vil vokse betydeligt over de kommende mange
år. Men hvis der om fem år kommer konkurrenter, der både tager markedsandele og
øger priskonkurrencen, så har det stor betydning for de fremtidige pengestrømme
og dermed værdien af Novo Nordisk. Så for os er dette parameter ekstremt
afgørende, og det er derfor vi dedikerer ressourcer til endnu bedre at
forstå de faktorer, der kan påvirke de fremtidige potentielle
konkurrencedynamikker. Det analyserer vi løbende og føler os indtil videre
ganske trygge. Novo Nordisks unikke produktionssetup og historisk forankrede
innovationskraft er vanskelig at replicere.
Hvis vi zoomer ind på udviklingen indtil videre i 2022, så har
vores selskaber generelt håndteret de nye udfordringer, som året har bragt,
fornuftigt, hvilket man også bør forvente, når man er medejer af
verdensklasseselskaber. Deres omsætning er i gennemsnit vokset ca. 13% og de
frie pengestrømme er vokset i nogenlunde samme takt, til trods for transitorisk
modvind for flere af vores selskaber (Moody’s og S&P Global). Samtidig med
denne vækst, og for os endnu vigtigere, er deres markedsposition intakt.
Vores selskaber er ikke blevet ”disruptet” af en ny teknologi eller har været
nødsaget til at købe en mindre konkurrent for et astronomisk beløb for at undgå
fremtidig konkurrence. Vi i Secure Spectrum begår også fejl. Men udviklingen i
2022 understreger for os vigtigheden af den fokus, vi lægger i at forstå
konkurrencedynamikker nu og i fremtiden.
For at summe op så er 2022 et år, hvor alt er sket, men samtidig
er intet sket. Vi har inflation og renter, der er skudt i vejret, vi har
globale spændinger og krig i Ukraine. Men når vi kigger på vores 25 selskaber i
Secure Market Power, så står de fortsat på et ekstremt solidt fundament og med
et intakt markedspotentiale, der rækker årtier frem. Markedspotentialet, som vores
selskabers vækst er baseret på, er blandt andet digitale betalinger, hvor kun ca.
40% af markedet er penetreret (Visa/Mastercard), øget digitalisering (TSMC,
ASML mv.) og som nævnt ovenfor øget brug af produkter til behandling af fedme
og diabetes (Novo Nordisk).
Med det afsæt forventer vi fortsat, at vores selskaber kan øge
den langsigtede værdiskabelse med 10-15% årligt og komme stærkere ud af
kommende kriser/recessioner, end da de gik ind i dem.
De voldsomme udsving, som aktiemarkedet har haft i år, giver også muligheder. Vi har bl.a. udnyttet de kraftige kursfald til at købe LVMH og Coloplast. Det kan du læse mere om i vores årsbrev, som vi forventer at udsende primo 2023.