I vores aktiefond, Secure Market Power, investerer vi i selskaber med unikke og holdbare konkurrencemæssige fordele. Det er selskaber der befinder sig i dominerende positioner på konkurrencefattige og strukturelt vækstende markeder. Vi ønsker udelukkende at investere i disse selskaber. Derfor har vi i investeringsteamet bag Secure Market Power længe været af den overbevisning, at ’Online Classifieds’ (portaler for boliger, biler, jobs) er fantastiske forretningsmodeller.
Fredag d. 27. oktober 2023
Når disse ”Online Classifields” (markedspladser/portaler) har opnået en nr. 1 position, så peger al historik i retning af, at de er meget svære at skubbe væk fra denne dominerende position. Når en portal tiltrækker både købere og sælgere, bliver værdien for begge uvurderlig og netværkseffekter er skabt.
Med disse fællestræk er der, på tværs af en række lande, skabt flere fantastiske forretningsmodeller, der har leveret virkelig gode afkast til sine aktionærer. Det er selskaber som Rea Group (Australien), Autotrader og Rightmove (Storbritannien), Scout24 (Tyskland) og Hemnet (Sverige). Herhjemme er de mest kendte portaler Jobindex (der (desværre) lige er blevet afnoteret fra Københavns fondsbørs), Bilbasen (ejet af det norske medieselskab Schibsted) og Boligsiden (ejet af de danske ejendomsmæglergrupper). På tværs af bolig, bil og job er fælles for succeserne, at det er ”National Champions” og ikke globale selskaber som f.eks. Google eller Microsoft. Som globale investorer har vi dog mulighed for at studere forretningsmodellerne på tværs af landegrænser og genkende mønstre. Til trods for, at der er langt fra Australien til Sverige, er der langt flere ligheder end forskelle i den måde vi søger job på eller handler bolig og bil.
Udvalgte markedspladser – Årligt afkast siden børsnotering
Generelt har de portaler/markedspladser, der har opnået en nr. 1 position en meget trofast brugerskare. Tænk bare på bilbasen.dk her i Danmark. Langt de fleste, der er på udkig efter en brugt bil, kigger ikke andre steder. Af samme grund giver det ikke mening for bilforhandleren eller privatpersonen, der ønsker at sælge sin bil, at annoncere andre steder end på bilbasen.dk. Eller forestil jer en boligsælger i Danmark, Sverige eller Storbritannien. Vil han/hun foretrække en ejendomsmægler, der placerer et ”Til Salg”-skilt i haven fremfor at tilbyde annoncering på Boligsiden.dk, Hemnet.se eller Rightmove.co.uk? Næppe.
Netværkseffekten er skabt og i langt de fleste tilfælde er den også fastholdt. Vi kan faktisk kun komme i tanke om ét tilfælde, hvor markedslederens position er brudt og det er i USA. Her er Homes.com (der er ejet af Costar) rykket fra nr. 4 til 2 og er kraftig på vej til at udfordre nr. 1; Zillow. I modsætning til Europa og Australien er Zillow’s markedsposition dog på ingen måde ligeså fastforankret på det amerikanske boligmarked.
Online ejendomsmæglere har også forsøgt at bryde boligportalernes position både her i Danmark og i lande som Storbritannien. Oftest med røde tal og manglende succes til følge. Disse gentagne mislykkede angreb på forretningsmodellen, understøtter vores holdning om holdbarheden af den position som disse portaler indenfor bolig, bil og job har opbygget.
Den førende portal/markedsplads er oftest mange gange større end nr. 2 i det pågældende land (Kilde: selskabernes hjemmesider)
Samtidig er disse portaler så fastgroede hos os forbrugere, at vi går direkte ind på hjemmesiden eller app’en. Det gør, at prisen til Google for at drive trafik er meget begrænset. Det er reglen mere end undtagelsen, at man med denne markedsposition og begrænsede omkostninger skaber indtjeningsmarginer på over 50%, afkast på den investerede kapital der er over 100% og har meget stærke frie pengestrømme, da investering i anlægsaktiver er begrænset. Det er ganske få selskaber forundt at kunne levere så stærke tal og de langsigtede aktionærer i f.eks. australske Rea Group er da også blevet rigeligt belønnet. Her er 1.000 kr., investeret tilbage i 1999, blevet til intet mindre end 16 mio. kr.!
I Secure Market Power har vi hovedsageligt været fokuseret på boligportaler. Det der kendetegner vores selskaber er, at den værdi de tilfører, i form af at vise boligen for det største publikum, langt overstiger den pris en boligannonce koster. Prisen for en boligannonce ligger i niveauet DKK 3.000. Det skal sammenholdes med et ejendomsmæglersalær på mere end DKK 60.000 og en boligpris på ca. DKK 3 mio. Så DKK 3.000 er en meget lille del, for at facilitere det vigtigste i en boligtransaktion: At finde en potentiel køber.
Skeler man til Australien, er der også meget der tyder på, at prisen vil stige. Her har Rea Group i en længere periode løbende implementeret prisstigninger og her koster en boligannonce 3-4 gange mere end i Sverige og Storbritannien.
Secure Market Power holdning
I Secure Market Power er vi medejere af tre ejendomsportaler. Alle er selskaber, der har en meget høj markedsandel, meget stærke frie pengestrømme og hvor den historiske udvikling peger i retning af, at risikoen for nye konkurrenter er begrænset.
Samtidig ser vi gode muligheder for, at de kan øge omsætningen gennem prisjusteringer og blive bedre i udnyttelse af deres unikke data i takt med, at endnu flere skridt i ejendomshandelsprocessen digitaliseres. Om det kan øge værdien fra DKK 1.000 til DKK 16 mio. over 24 år, som har været tilfældet med Rea Group, tror vi ikke på. Men mindre kan også gøre det.
Hemnet: Hemnet blev stiftet som et industriinitiativ af de svenske ejendomsmæglerkæder tilbage i 1998 med henblik på at konsolidere ejendomsmæglernes ”Boliger til salg” på en digital platform. Efter en periode med Private Equity ejerskab blev Hemnet børsnoteret i 2021. Hver svensker bruger i gennemsnit ca. 30 min. om måneden på Hemnet og Hemnet er Sveriges 5. stærkeste mediebrand kun overgået af Google, Spotify, Youtube og Netflix. Hemnet.se er 19 gange mere brugt end den næststørste boligportal.
Rightmove: Som med Hemnet blev Rightmove også stiftet som et industriinitiativ blandt de største engelske ejendomsmæglere. I første omgang var det gratis for ejendomsmæglere at annoncere på Rightmove.co.uk, men i 2002 overgik Rightmove til en abonnementsmodel, som fortsat eksisterer i dag. Her kan ejendomsmæglere gennem forskellige pakker og et månedligt abonnement ligge deres kunders boliger til salg på siden. Rightmove blev børsnoteret i 2006. Rightmove har gennem en lang årrække været briternes foretrukne sted at søge efter bolig og markedsandelen er nået op på 86%. I 2022 brugte briterne i gennemsnit 20 min. om måneden på Rightmove.
Costar: Costar blev stiftet af Andrew Florance tilbage i 1987. Siden da har Costar opbygget en database over stort set samtlige erhvervsejendomme i USA. Denne database er et uundværligt værktøj for erhvervsejendomsmæglere, investorer og finansieringsinstitutter. I 2012 og 2014 købte Costar Loopnet og Apartments.com. Siden da har Costar opbygget de mest besøgte portaler inden for henholdsvis erhvervsejendomme og boligudlejning. Indenfor de seneste år har man etableret homes.com. Her stræber Mr. Florance og Costar efter at opnå den samme position i USA, som national champions, som Hemnet og Rightmove har skabt i Sverige og Storbritannien.
Henrik Knudsen
Chief Portfolio Manager, Secure Market Power
hk@securespectrum.dk
Mikkel Petersen
Portfolio Manager, Secure Market Power
mp@securespectrum.dk